söndag 20 november 2011

Dålig uppdaterare!

Hej ni som fortfarande går in och kollar om jag skrivit något nytt...
Jag har varit usel med att skriva sedan de första dagarna här. jag antar att min glödje av att avra tillbaka gav min energi och uppfyllde mig helt!

Nu har jag i alla fall börjat och är nästan klar med mina empiriinsamlingar. Jag har åkt till två olika marginaliserade områden i utkanten av arequipa. ciudad de dios och Tiabaya...Där har jag intervjuat 4 barn som har erfareneheter av att arbeta.  Först var det jättenervöst att ställa frågor och intervjua, den första killen var så blyg och det gick omöjligt att höra vad han sa, så jag tackade honom, och strök den och fortsatte med en äldre kille istället. Gemensamt för de som jag ahr itnervjuat är att de alla säger att de arbetar för att kunna studera eller hjälpa sina föräldrar. De gör de por amor, eller av querer. De gör de av kärlek och vilja.

T.e.x 12 åriga Roland, säljer tidningar varje söndagmorgon kl 5 med sin Tia, faster/moster, han tjänar på det 5 soles= ca 15 kr. detta ger han till sin mamma för att han känner sig bättre och vill hjälpa henne. Adela 12 år brukar sitta med sin mamma och sälja Artesanias, Hantverk som typ smycken och alpackatröjor m.m. detta gör hon också för att hjälpa sin mamma. Hon tycker att det är roligt.

Maria 19 år berätta att hon arbeta för att kunna ha råd att studera, eftersom detta inte är Sverige och all skolundervisning kostar.

Jag har frågat efter vilka värden det finns med att arbeta, och de säger att man känner sig bättre, får mer självförtroende och att de lär sig saker.

När jag frågat efter vilka risker som finns eller om de har varit med om något läskigt eller obehagligt eller farligt på jobbet säger de alla nej. men riskerna som jag ändå lyckats urskilja ur deras svar är att de ofta tar sig själva till och från jobbet på farliga tider. Maria berätta att hon jobbade en hel dag med varken lunch eller middag. Barnen vet inte heller vilka rättigheter de har, vad som är en skälig lön eller arbetstimmar. Maria berätta att när de är vacaciones/ typ skollov, vill alla barn arbeta och tjäna en extra slant. vilket det finns personen som utnyttjar stenhårt. och det är det som mest gör ont i henne säger hon.

Jag har nu transkriberat de 4 intervjuerna och ska göra 2 till. sedan ska jag börja analysera dem utifrån tidigare forskning och mina teoretiska perspektiv. Det är själva uppsatsen...

Vad har jag då gjort utom plugget. Jag och gerald åkte i veckan till kusten, till strandstaden Mollendo. Vi sov en natt där, då Gerald bara hade 2 dagar eldigt eftersom han sparat ihop en extradag sedan tidigare. Vi skulle egentligen åkt till Colca och kollat condorerna eftersom vi inte hann det förra gången. Gerald har fortfarande inte sett dem, trots att han bott i arequipa hela sitt liv. men så är det antar jag, det man bor nära, åker man aldrig och tittar på. T.e.x trots att jag bor 5 min från Vitabergsparken har jag aldrig varit på dens parkteater på sommaren, dit folk åker långa avstånd för att se....

Men då vi båda var ruskigt förkylda kändes det inte skönt att åka upp på 3-4000 meters höjd, då man i vanliga fall har huvudvärk och lock för öronen första dagen, kan jag abra föreställa mig hur det skulle kännas med en igensnorad skalle.. nu kanske inte stranden heller är ett så bra alternativ men vi ville göra någon form av utflykt då vi gjort allt som går att göra i Arequipa...Plus att jag alltid vill bada och har alltid sagt att jag bara blir friskare om jag får bada..:)

Igår(lördag) spelade Gerald och hans band på baren (tro det eller ej!?) Swedish avenue. :)
Det var kul och kolla, och kom på att jag är tillsammans med en trummis. är inte det hett eller vad? :)

På tisdag kommer Susanna ner, hit till Peru, det ska bli jättekul att få visa en av mina bäst vänner mitt liv här.
Då ska vi flytta till Hostalet där vi bodde när jag var här i augusti. Det ligger precis vid bargatan och mitt i centrum. där ska Susanna bo och vi med åtminstone 2 v. för att visa henne arequipa och Gerald har dessutom bara ett kvarter till sitt jobb att promenera.
Nu ska jag plugga lite mer och umgås med Gerald som kom hem från jobbetsmorgonpass 7-11...
Kramar!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar