söndag 20 mars 2011

Lyrisk, lycklig, vackert, Condoren!

Hej alla!
Vart ska jag borja?!
Vi akte igar  morse till Chivay. Vi fick en rundtur av german och  vid kl  4 akte vi och badade i varma kallor! det  var svinkallt i vrt  rum pa hostalet sa var forst inte s sugen, men vattnet var 38grader och angade! det var jattehrligt  opch en haftig upplevelse med att ligga i rykande hett vatten och samtidigt titta upp pa de magnifika bergen.

Imorse at vi frukost kl 5.15 pa morgonen for kl 6 kom en bil och hamtade oss. vi skulle aka till Cruz del condor, en mirador (utsiktsksplats) och till byn Cabanaconde. Efter en 2 timmars tur i den ascoooola bergen, som var som stora att man kande sig valdigt liten. Vi var ju i Colca, varldens djupaste dal och nr vi kom till Cruz del condor, var det nastan som djupast. man kunde hora vattnet langt darnere och jag fick nastan svindel nar man tittade over de branta kanterna. Detta var en popular plats sa det var saklart manga turister. samma turister som vi badat med dagen innan...
Men vi var dar kl 9, det Condoren ska tydligen vara framme mellan timmarna 9-10 och svava langt nere i dalen. Jag Karin, Maura och emma valde en jattebra plats for att kunna se condoren om den kom fran olika vinklar. Nar vi sag dess skugga svava langt ner i dalen blev vi till oss. vi vantade och vantade, och plotsligt efetr manga upp och nergangar i dalen langt bort kom den narmare. den kom svavande emot oss, med 3 meter mellan vingarna och  morkbrun. den kom underifran sa jag fick massa bra bilder, sen akte den forbi och vade och kom tillbaka igen. alla skrek ohhh ahhh, men guiden dar sa att man skulle vara tyst sa den inte blev skramd. nar den kom tillbaka igen svavade den ovanfor oss i  cirklar och jag tackade for att den vagde visa upp sig och den gjorde verkligen en show.

den gjorde flera  cirklar ovanfor oss, jag och Karin holl i handerna och jag fick gashud nar den kom sa nara. Vi stallde oss pa muren for att se mer och nar jag skulle folja den med kameran nar jag filma blev jag helt yr, och tyckte att det nog var sakrast att satta sig igen. nar jag tittade ner sag jag en till, sa vi sag tva honor som r bruna och en hane. hanen ar lite storre och har vitt monster pa vingarna. Det var en av de haftigaste upplevelser ajg vrit med om nr varldens storsta fagel kommr svavande forbi med 20 meters avstand oc h den vackra djupa utsikten. vi var ovanfor molnen och bergen tog verkligen andan ur en.

Sa nu hr jag varit vid varldens djupaste dal fast ovanfor, och samtidigt sett varldens storsta fagel.
Denna dagen ar httils vart allt som "kostat" for att komma hit. Bilturen var jattevacker och vi fick stanna och ta kort nar vi ville.

Imorgon aker vi till nasta by; Canacota, dar ska vi bo med familjerna en vecka ungefar. och tvivlar pa internet dar. Denna ar sa seg att man inte kan gora nagot an att bara skriva. skulle va kul att fa visa en bild.. ska forsoka ha talamod.

Men iaf, ajg ar lycklig och lyrisk over allt vackert. det ar gront, gula blommor, vilda asnor, hastar alpackor, och berg, bla himmel och vita sma moln. kan inte bli vackrare an sa..Jo, den svenska skargarden glommer jag inte :)
Puss och kram alla!

1 kommentar:

  1. Åh, Frida, vad häftigt - jag får också gåshud! Kram!

    SvaraRadera