onsdag 2 mars 2011

en till veckas studiebesok

Hej!
Idag ar jag helt slut, vi ahr varit uppe i bergen och tittat pa ekologiskt jordbruk. det var jattevackert och gront och man sag bergen jattetydligt. Naturfrida var overlycklig! men solen tar mycket och detta var pa hogre hojd an Arequipa som man hade ju kondition som en pensionar. Det tog 1 timme att komma dit och kosta 12 kr med bussen. sa det var lyckat. dock ska vi till en liknande imorgon och aven om jag tyckler att det ar intressant och vackert tycker jag att det ar lite konstig prioritering av socialt arbete..

Men I mandags hade jag annu en jobbig upplevelse. var verkligen inte beredd pa dit vi skulle. Vi var pa en org. for "missbildade" barn med olika svarigheter. Saklrt var det ingen statlig organisation utan staten har tar inget ansvar och hjalper foraldrar med barn och dess svarigheter. Foraldrarana vet och kan inte ta hand om dessa abrn efteresom de saknar kunskap och maste arbeta. Detta var en katolsk organisation och det var nunnor som tog hand om dessa barn och var som deras riktiga mammor eftersom barnen bodde dar livet ut. de har ju ingen annan. Det var tror jag 2 "friska" barn dar och de bodde dar for att deras mammor var psykiskt sjuka men anda visste att de hade barn och ville ta hand om det men kunde inte gora det sjalv. Bredvid var ett litet kloster dar nunnorna bodde. Det var 40 (!) och typ 7 nunnor sa varje nunna ahde ca 5 barn som var "deras". De visade runt oss i huset och det var fint och karleksfullt. det forsta vi fick se avr en pojke pa typ 1 ar som hade fotts med en lunga och fick mat genom nasan. han hade inga musklier klar i kroppen eftersom han bara lag dar. sen drog de over ett skynke over honom for att inte flugorna skulle besvara honom. dar kom forsta taren, han bara lag dar.

De visade oss sovrummen och nar vi fick titta in i lekrummen och "skolrummet" fatta jag vilket otroligt jobb de gor, vad mycket arbete med barn med autism och epelepsi och andar svarigehter, du maste vakta dem mer an vanliga barn. sen visade var nunna in oss i en sal och forklarade att pojken som var har hade autism. nar jag sag vad jag sag sa borjade jag nastan skratta. En 13arig pojke satt pa stengolvet med en gul gummimadrass bredvis mig, med ett koppel! som satt fast i fonstrets galler!? En pojke i koppel, han skrek och bara sa massa ord, och vi alla reagerade kmycket. ajg kunde varken titta eller lyssna nar nunnan berattde vidare. jag grat och var tvungen att stalla mig i ett horn och titta in i vaggen. det var sa ovantat och jag visste itne hur jag skulle reagera. German sa att ajg skulle ta det lugnt, jag kunde bara konsentrera mig pa att andas.  nunnan forklara att han hade autism och att han at allt han kom at och att de inte alltid hade personal att kunna passa honom, de hade inget annat att gora. det var hemskt! och jag lamnar det darhan.

Pa kvallen var vi pa Mauras kontor pa Projeco Pan, och pratade med en Antropolog. det var intressant, emn jag som jag sagt till nagra och kanske skrivit, att jag kan inte lyssna och ta in mner efter 2 timmar. vi ska sitta och lyssna pa spanska, forsta, ta in, reflektera och senf raga nagot. det tar mycket enegergi!  sa da tyckte jag och det kandes som att vi holl pa att borja avrunda, men det tog ytterligare 1 timme innan vi gick och da var kl 7 pa kvallen. blev da lite irriterad pa Maura och German att de inte kanner av eller fragar oss hur det gar. redovisnigngskultuiren och moten ar helt annorlunda har. de har inga pauser! :)
Vi har ju ocksa sagt till dem att vi inte har nagon tid for att gora vara rapporter och arbeten eller hinna lasa nagot, sa vi har bett att ha studiebesoken ihop sa vi slipper aka hem och "vanta" pa nasta mote, utan gora dem sa man blir ledig pa eftermiddagen. Nu kanske ni tycker att vi later lata eller sa, men tror inte rikgti man forstar hur mycket det tar pa en allt det vi gor hela tiden. flanger runt till nya moten, platser och traffar nya personer hela tiden. Allt ar ju jatteintressant men det ar joibbigt att inte  veta dels vad som forvantas av en och aven om German sager att vi max ska va pa ett ebsok 2 timmar kan dets luta med 4 sa det ar jobbifgt och jag ar slut i huvet. Men klagar inte..:)

forsoker lagga upp bilder pa bloggen men det gar inte, sa ni far titta pa fejjan istallet;)
puss och kram alla ni darhemma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar