måndag 28 februari 2011

stranden!

Hej!
vet inte direkt nar jag skrev sist, men vi akte ju till stranden Moyendo i lordasgs morser med kl 8 bussen. vagden dit var lika hemsk som fran Lima till Arequipa. den tog ca 3 timmar och anr vi kom fram stod Ruben och vantade pa oss. Ruben ar pappan i familjen bredivd oss och man till Jenny.som ar syster till var "mamma" Lupe. Alltsa var hela vara tva familjer med. Ruben visade oss till Hostal Americano som lag valdigt nara stranden. vi sov 3 och 3 i tva rum. vi gick upp pa rummett forst, smorjde in oss med 50 i solskydd!!! sa vi har itne brant oss. var lite bitter over att ajg itne fatt sa mycket farg som jag velat, emn kanske battre det an att branna sig. det var sjukt varmt, elelr solen brande valdigt!
sen gcick vi direkt ner till stranden. Alla vcar dar och de har stora talt, pa stranden, sadan partytalt som vi har i svergie. hade dom pa stranden! alla peruaner lag i skuggan utom vi 6 svenskar.

Att vara pa stranden 6 tjejer som inte ar peruaner och morka i hyn var bara det en socialpsykologisk obresvartion. dels se hur peruanerna betedde sig mot varandra men ocksa hur de ar mot oss. och till starnden ar det ju abra de som har rad att aka. alla satt emd sina talt och bestallde ol efter ol. de betalde till och med forsaljarna att hamta vatten till barnens uppblasbara pooler i gummi?! och for att pumpa upp dem ocksa. mannen /los hombres! beteede sig som grisar, de var itne direkt diskreta med att glo och kommentera oss! fy fan, jag fattar inte, de har samma alder och skulle kunna va min pappa, dessutom har det fruar och barn?! vilken kultur.. andra dagen satte sig tre man runt oss och de fragade Gabi (dottern pa 12 ar) om Las gringas (vi) kunde spanska. hon svarada ja och tror att det var var raddnign att de sag att vi var i ett peruanskt sallskap. aven Rubens farbror var dar och de satt ett gang hombres under ett talt en bit fran oss. de klappade varandra pa axeln och skrattade och tittade pa oss!?
nar jag kom hem igar pratade ajg med Carmen om det, hon sag ocksa hur de betedde sig och forklarade for Lupe hur fulla de varit och hur de hade kommenterat oss. fattar itne de ar ju vuxna man? Carmen beratta ocksa att nar hon gar pa gatorna med Lupe(mamman) kommenterar ingen men nar hon gar sjalv ropar mannen massa ord, och aven anr hon gar med sin lilla son Joaquin.. Till och med Gabi sa att nar hon gar till skolan far hon kommentarer. Dock var anda Malaga varre pa detta satt. dar kadne amn sig mer utsatt, har ar det pa ett annat satt,. och det ar bara gubbarna, de yngre killarna beter sig inte sa vilket ar konsigt.borde vara tvartom.

Iaf var det valdigt skont att byta miljo och komma till soeln och bada. Vagorna i havet var sjukt hoga och det var rod flagg sa man kunde inte ga ut langt. vagorna slog over redan tva meter ut fran stranden, emn det var askul att bada i dem, vis tod dar och skrattade lika mycket for varje vag som kom over oss.

Pa kvallen hittade vi ett litet men mysigt och valdigt populart grillstalle. det var folk som stod utabnfor och vantade for att fa ett bord. jag at ett grillspatt mixto (kott och kyckling) kycklingen var saftig och grillad och var nog den godaste grillade kyckling jag atit!

Sen gick vi och tog tva drinkar, sen var jag for trott for att ga ut mer. Ellen jag och charlotte gick hem vid 12 och de andra fortsattde till ett disco och kom hem kl. 3. var glad att ajg inte gjorde det sa att jag var pigg pa stranden. alla ni som kanner mig vet ju vilken soldyrkare jag ar:)

nu maste hjag ga till kvallens studiebesok. ska skriva mer sen och beratta om dagens. det var omtumlande! vi avr pa en organistaion for handikappade, overgivna barn utabn foraldrar. emnd etta skriver jag emr om sen!!!

Puss och kram, hoppas varen kommer till er snart. skickar lite varmt vader och sol till er i tankarna:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar