torsdag 24 februari 2011

AA-mote

HEj!
skypa precis med annika och hon fattade inte vem Gabi var sa nu kor jag en snabb forklaraing av familjen jag bor hos. Lupe=mamma till Carmen 22, och Gabi 12. Lupe ar sjuksyster, carmen ar snart klar psykolog och har en son pa 1.5 ar=Joaquin.

Igar var vi med pa ett AA mote, vilket var en intressant upplevelse. de borjade motet kl 7 och vi skulle vara dar halv 8. vi gick in genom ett skynke fran gatan och in i ett rum. det kandes konstigt att vi skulle ga in dar och titta pa. vi fick satta oss pa stolar runt om i den enkla lokalen. i mitten stod ett borde dar en man som antagligen avar ordforaren for kvallen satt. eftersom droppade det in fler personer. German foklarade vart syfte. de manniskorna som var dar presenterade sig som i filmerna, Hej jag heter Pedro och jag ar alkoholist, tack vare Gud och detta program och er, har jag varit nykter i minst 24 timmar. alla fick sedan ett tema, en fraga som de skulle svara pa och beratta sin livshistoria. Ur den etiska synvinkleln som vi pratat sa mycket om i skolan, kandes det helt fel att vi satt dar. visserligen var detta en oppen traff, men de som var dar var kanske inte beredda av att bli bombarderade och utstrirrade av 9 svenska tjejer. men jag blev overraskad. for varje person efter att ha presenterat sig valkomnade oss och tackade for att vi var har och brydde sig om denna grupp manniskor. det kandes fel att de skulle tacka oss, vi tackade istallet for att vi fick lyssna. det var en pafrestande stund. Gruppen satt och pratade fram tills kl 9, sen gick en del och en del stanande kvar, bla de som vi ahde pratat med tidigare pa info-motet.

de satte fram etts torre bord i mitten och stolar och bkjod pa coca-cola. da skulle vi tydligen sitta och prata. det var intressanta dirkussioner fram tills att en man som inte sagt nagot tidgare fraga om han fick fraga oss avrfor vart land hade Legaliserat aborten? vi blev sa chockade och var tvugna och fraga om vi hade uppfattat fragan ratt! det var fan andra gangen pa samma sak som vi diskuterat detta. pa formidadgen har ahde vi pratat med Movimiento vida Christiana som har skapat Wawa wasit, som ar strankt katolskt. vilket jag har lite svart for. istallet for att se landets problem och losningar pa systemet, ekonomin och jamnstalldhet och ett sjuksystem dar alla kan ha tillgang till utbildning ar det med Guds vilja som problemen loses. hmm.. jag slutar lyssna men inser samtidgt att jag maste se saken ur deras perspektiv. ett land med en helt annan bakgrund, samtigt som jag ocksa kan tycka att det ar relgionen som haller tillbaka utvecklingen.

caroline svarade pa fragan bra, och fosokte forklara att det inte var ett beslut fran en dag till en annan utan en process och som svar pa kvinnans frigorelse da mannen tidigare haft makten over kvinnan (vilket ar extremt tydligt har, kvinnan ska va i koket och machokulturen dodar mig!!). jag fyllde i att det var en fraga om jamlikhet, och caroline forklara att det var ett steg till att kvinnan ska ha ratt over sin egen kropp,. jag och alla vi andra satt och fulstandingt kokade. senare kom jag pa att jag hade velat utan att svara pa fragan stallt honom (gubb*****) motfragan varfor hans land inte gjort det. senare fragade han om vi var overerens om detta?! vafan mit uppe i ett AA-mote?!

vi satt kvar tills kl 22 pa kvallen och sa till German att nu klarar vi inte mer, vi holl pa att somna. Schemat vi har ar mer intensivt an det tidigare sag ut pa pappret. vi har 2 stycken studiebesok om dagen, ett vanligen pa morgonen och sedan har vi haltimmer for att vi ska kunna hinna hem till familjen och ata lunch. sen har vi ett till pa vallen runt 5-7 pa kvallen. och som jag och ellen prata om nar vi kom hem, atr detta otroligt mycket energi. som ni last tidigare ar det ju inga drierkt nojesbesok vi gor, utan det ar harda, konkreta, andra verkligheter vi far se och hora pa. det tar pa kroppen och huvudet och man far verkligen arbeta med sig sjalv. som karin ocksa uttryckte det sa bra nar vi kom hem igar att det ar en hel vetenskap att veta alla sociala koder och normer, vilka fraga man kan/ska stalla, nar och eller om man bara kan sitta och lyssna. i Sverige ar detta inget konstigt om man sitter och abra lyssnar, det ar snarare ett bevis pa respekt, men har vill de typ att man ska avbryta och komma med varldens utlaggning om hur det ar i vart land.

Nu maste jag snart ga!
ska pa ett till studiebesok!
puss och kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar