fredag 25 februari 2011

Fredag!

En intensiv vecka med massa olika besok ar snart slut. igar avr vi pa ett faktiskt vadligt kul, hoppfullt och inspirerande sadant. det var utterligare ett besok pa en organisation som startats av barn. vi var pa ett harberge for barn dar de kan va pa dagarna och dar olika kordinatorer for dessa organisationer traffas. Det var alltsa barn som presenterade hela organistaionen. tva killar som var 16.17 ar. De visade oss runt och vi stallde fragor. jag fragde bla hur folket pa gatan behandlade barnen som arbetar pa gatorna med att salja exempelvis hantverk. Han svarade att de ofta blir misshandlade, diskirminerade och sedda och behandlade som djur. saklart var detta smartsamt att hora. dessutom forstar jag intre hur detta land med dess starka katolska religion gar ihop med den manniskosyn som manniskor har uppvisar. jag kan inte helt katolicismen., men jag har svart att tro att den Guden inte foresprakar manniskos lika varde. Nar vi traffade psykologen Susanna hade hon ju en hel moralpredikan om att religionen gjorde manniskor odmjuka och med religionen skulle varlden bli en battre och fredligare, karleksfullare plats... detta land, iaf Arequipa som ar strangt religiost (framst katolskt) hur kan det da finnas sadana manniskor som uppenbarligen inte tycker att alla ar lika varda. eller kanske handlar det bara om en krass varld, dar var och en maste overleva. det kanske ar naivt av mig att tycka som jag gor. jag vet inte, men det ar val darfor jag ocksa ar har.

For att aterga till ebsoket igar vart jag aterigen sjukt umponerad av barnen/ungdomarna som var dar och pratde med oss. vilken kraft och mal och visioner de hade. och hur deras rattigheter var sa sjalvklara for dem. Om jag var egen foretagare skulle jag anstalla dessa barn direkt., de ahr en sjuk drivkraft och vilja. Nar vi satt och lyssnade pa dem, kande jag att dar skulle jag ocksa kunna gora min 2 veckors fordjupning. Jag ahde inte tidgare trott att jag som (ganska och snart) hogt utbildad vasterlandsk tjej pa 23 ar, som arbetat mycket, skulle ha sa mycket att lara av en tjej/kille pa 13 ar!? det avr jattekul att lara kannde dem.

ikvall nu vid kl 16 ska vi en tillstallning som Coplan (som vi tidigare besokt) bjudit in oss till. nagot om demokrati tror ajg:)  sen ska vi nog bara ta en lugn kvall, vi ska namligen aka till stranden imorn 6 stycken av tjejerna kl 6 pa lordag morgon sa vi far itne va sena ikvall. Vi ska aka till ens trand som ligger ca 2-3 timmar harifran med buss. Mannen i vart grannhus Rubenm dar de 4 tjererna bor ahr bokat bussbiljetter och Hotel at oss. det ska bli skitkul for bade var familj och den bredvid ska aka. sa vi blir 6 svenskar och vara familjer. Carmen ville att vi skulle aka emd dem redan ikvall dit for det skulle av en Salsakosnert ikvall pa stranden, men eftresom vi hade bokat besok och en del av tjejerna trodde att vi skulle vara for trotta beslot vi for att aka imorn bitti och komma hem sondag kvall. Sa pa nasta bild kommer jag formodligen va rod som en krafta:) aven om jag smorjer mig. ar typ ett hal i ozonlagret har:)

Puss  och kram!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar