söndag 20 februari 2011

3 veckor

Hej pa er alla i kalla vintersverige!
Har skypat med mamma, erik oscar och Linda nyss det kandes skont attfa prata med lite folk hemifran. mamma visade upp nasse (mitt gossedjur, en isbjorn som jag brukar skeda och sova med)da borjade jag nastan grata lite pa internetcafet. Dock sa kanner jag mig mycket battre!

I fredags sa bestamde jag och caroline att vi var aterstallda sa vi akte sista dagen till Wawa wasit. det gick bra forutom att personalen var tyvarr upptagen med att laga mat till en tysk voluntartjej som varit dar i 8 manader och jobbat tidigare, och hon skulle komma pa besok da och da lagade personalen hennes favoritratt. jattegulligt, men det gjorde ocksa att vi endast fick ersatta dem och se till att barnen inte brakade under lektidern. vilket kandes som att detvar helad agen fram tills kl 12 da vi skulla ela darifran. Rosa lilla flickan vars foraldrar inte har rad att skicka med en bloja (dagiset star endast for maten, bloja och ombyte maste foraldrarna skicka med) hon luktade kiss hela dagen och jag sa till att vi maste byta men det tog anda fram tills kl 12 innan personalen gjorde det.

Jag och ellen trivs jattebra med att bo i familjerna, detar en vadligt intressant upplkevelse. som jag skrivit tidigare tror ajg ar de otroligt gastvanliga och vill gora allt for oss. vi far inte diska eller nagot sadant. de lagar maten at oss, samtidigt som jag och ellen forsoker lite smatt att hjalpa till mer o mer utan att de kanske tar det som, en forolampning. det ar en balansgang, och en helt annan kultur. i lordags nar ajg och ellen lag och laste hade Lupe gjort luch till oss och vi ville ju saklart ata narsom helst hon kunde och den var klar. men Lupe hade gatt ut och Jenny (lupes syster som bor granne, dar ocksa 4 avtjejerna bor) kommer in i vart rum och sager att "lupe sa att luchen var klar, ska jag servere er nu eller senare?" vi sa ja sjalkvklart, men att vi kunde goradet ocksa. vi kande oss som 2 stycken sma barn som inte klarar av att gora nagot sjalva.

dom baddar ju ocksa vara sangar sa nu har vi borjat gora det sjalva sa att de slipper. men Gabi som ar12 ar, stadade vart rum idag, eller plockade saker. hon hade vikt Ellens smutstvatt och vikt en troja som jag slangt IN I garderoben, men den hade hon vikt.. sa det kanns valdigt konstigt. vill ju inte att bara de ska gora saker for oss. vi vill ju prova att bo som de gor och gora som de gor, inte vara gaster. samtigti som de verkligen ar jatteoppna och sager att vi far ta vad vi vill och kanna oss som hemma. igarvar jag trott efter en lang danskvll pa club Forum, som var ascoolt. vi trodde inte att det fanns clubbar pa det sattet i Arequipa, att det mer var en stad av sma barer och mindre dansstallen. men det harvar flera nivaer och dansgolv med dj och bra musik. men pa lordagen fick jag tillbaka wawa wasi kramperna och diarre. kul! formodligen efter fredagens vistelse. var hemma hela dagen. Ellen gick pa bio med emma kl 8 och sag black swan. det kostar mellan 7 och 12 Soles (ca 30 kr) billigt, jag satt hemma och kollade film/dvd med Gabi istallet. fattar inte att hon artolv ar, kanns nastan som jamngammal.men vi kollade pa den animerade filmen UP! sa vi satt och grat tillsammans. den ar sa fin den filmen! jag och ellen somnade som stockar lite efter kl22 pa en lordagkvall. Ellen har blivit forkyld. Idagavknade vi kl 8 pa morgonen lite pigagre och min mage var bra. :)

Vi lag nagra timmar pa var takterass och solade, laste, tvattade och kelade med hunden Nala.
sen god lunch med varldens godaste Jordgubbar till efterrratt! med konserverad mjolk typ som var sott. ASGOTT!! sen akte vi inte nu till "stan" dar vi bodde forrut, alltsa centrum vid plaza de armas och internetcafeet. Nuar jag kissnodig sa tror jag maste ga snart!

Denna vecka som kommer imorn ska vi ha lite olika besok. Dels besok pa projecto PAN som Marua jobbar med, men vi alla 9 ahr fatt saga vad vara specialintressen ar, som vi ar extra intresserade av! det ska bli spannande. tankte skriva lite upp hur planeringen ar; sa ni alla vet:)
pa mandag ar det vecka 8 och da bor vi kvar hos familjerna. och har dessa besok.
Vecka 9 nastavecka, blir det typ samma sak. de besok vi inte hinner med m.m bor kvar hos familjerna. eller de som vill far flytta till Hostal da men jag och ellen kommer bo kvar som det kanns.nu. ar ju kycket battre for spraket, ekonomin och maten, sa varfor inte. tjejerna hos Jenny bredvid vet jag inte. de tycker tydligen att det ar lite jobbigt med Macho kulturen. Jenny bor med sin man Ruben som ar jattetrevlig men detar en otrelvigt mansgris jargong. som sydamerika ocksa ar kant for. Kvinnan ska va i koket och servera maten. och Ruben kanske inte lyssnar sa fullt pa kvinnor..
men iaf..
Vecka 10 i mars, kommer vi bo hos en prast, pa ett slags internat eller kloster eller nat. prasten heter Alex Busutil, med lite olika besok m.m

Vecka 11 anatra jagatt vi ar i Arequipa, da ska vi ebsoka de olika universiteten ahr. San pablo och San Augustin. Pa helgen dar den18-19e  mars aker vi till Chivay eller Colca. det ligger i den ebromda Colcadalen som ligger pa annu hogre hojd an Arequipa. sa dafar viverkligen se hur kroppen reagerar.

vecka 12 ska vi alltsa bo hos familjer i Canacota, en stad iColca. de familjerna haller pa medjordbruk och vi kommer da ata totalt ekologiskt. ASCOOLT! tycker det ska bli jattekul att se hur de odlar dar och fava med och hjlapa till. Germans a dock att dar gickd e upp kl4 pa morgonen. hoppas kanske inte vi maste det det alla dagar iaf..dar kommer vi ocksa besoka lite olika organisationer.

vecka 13 ska vi till satden Coparaque iColca, antar familjer dar ocksa.
Vecka 14 likas, typ en annan stad kanske Chivay.
Vecka 15 2 dagar avr i nagra olika byar dar, ocksa besok pa organisatiooner.

Nagon gang ska vi fa sova uppe pa en Distancia, alpackauppfodare som bor annu hogre upp och mycket enkelt, och kallt emn skulle va kul att bo en natt pa en sadan.!

Vecka 16 -17nu ska vi valja fordjupning pa en organisation i 2 veckor
sena r detganska lost schema och i maj far vi tillfalle att turista till Puno och Lake Titicata (ascoolt! en by pa vatten) och Cuzco och Machu Pichu.

nu ska jag nog ga sa det inte hadner en olycka pa internetcafeet!
Puss och snusk!
frida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar