söndag 6 februari 2011

1 vecka i Lima

Hej!
nu har jag snart varit i Lima en vecka. vi har varit inne i stan och tittat pa katedralen och kyrkan. jag ordnade tom sa vi fick en guidad tur inne i kyrkan pa spanska. Landet ar helt fantattiskt, det ar ratt smutsigt men charmigt. ibland kan man se en man ligga helt pa trottoaren men ingen gor nagat. vi tar taxi nar vi ska aka nagonstans, kanns sakrast. nar vi skulle kopa biljetter till Arequipa kom vi till ett omrade i centrala Lima dar taxichaufforen tom varnade oss nar vi klev ur taxin att halla i vaskorna. och for forsta gangen var vi lite skraja. vi hade redan kant oss som djur pa ett zoo nar vi gar pa gatorna, alla stirrar och ropar och fragar var vi kommer ifran. nu var det annu varre, kopte biljetter fort som fasen, det var varmt och stressigt. allt tar dessutom 9 ggr langre tid eftersom vi ar 9 tjejer! kvinnan fragde vad vi ville ata pa bussen, och hur gamla vi var. Nar hon fragde mighur gammal jag var ,i alla missforstand pa spanska, svarade jag fort av ren desperation Pollo! (kyckling) alla skrattade och jag holl nastan pa att kissa pa mig. Hur gammal ar du? Kyckling!

i frdags var vi pa besok pa radda barnen i Lima, som lag bredvid konsultatet. vi traffade dar Hans LInd som berattde hur deras arbete gick till. om om deras arbete internationellt. det var superintressant och inspirerande. han bjod pa kaffe och hade en lite p.point-redonvinsng. jag var helt upprymd efter motet, som jag ocksa fotade (ska snart forsoka lagga upp lite bilder, ska forsoka tagga de andras bilder pa facebook:) )
det kandes sa coolt att jag har fatt denna mojlighet att vara har och se och upptacka allt. hans tipsade om en bra lunchrestaurang som lag i narheten. de hade menyer och vi bestamde oss att prova nationalratten Cheviche till forratt. det ar typ ra fisk som ar inlagd i stark koriandersas, och ja det var ju inte direkt gott!

Igar okte vi buss till en strand dar man skulle kunna se delfiner (vi sag dock inga da) Cerro Azul, det ar en semesterort for Peruaner. Vi smorjde oss hela tiden med solkram av alla strykor men alla sag anda ut som kraftor nar vi kom hem. Men det avr jattamysigt, vi badade och laste Lonely planet! och shit vad mycket det finns att gora som jag ocks vill gora, spec i och utanfor Arequipa! man kan mountainbika i bergem, vandra olika langa dagsturer bland varldens hogsta berg och djupaste dalar, bland fjall berg och floder! man kan rida ocksa:) och aka pa turer med Kajak! jag ska iaf forsoka bestiga El Misti, ett hogt berg utanfor Arequipa. dar kan man se soluppgangen och en otrolig utsikt! Ser framemot att traffa var handledare German. vi aker dit pa tisdag kvall (nattbuss) och kommer fram onsdag morgon! da kanns det ocksa som att den riktiga praktiken borjar. vi har iofs 2 studiebesok imorn! Diakonia och en spansk f.d. prast tror jag.

Och juste, JAG ALSKAR MIN NYA KAMERA! den ar helt underbar (tack till Matin som hjalpte mig valja) det ar bara att knappa sa har jag en helt fantastisk bild. i fredags kvall gick vi ner till el puente (en trabro) och man ska halla andan nar man gar over den sa far man onska sig nagot. Det var helt underbart varcker dar, det log liksom vid en hog kant till havet och vi hittade en lite mysig restaunrang dar vi tog en ol och satt och tittade pa hur solen gick ner i stilla havets horisont. da madde vi alla bra! vi har borjat dela upp oss lite nar vi gor saker, jag dor nastan nar vi ska gora saker 9 stycken personer hela tiden, sa vi var halva ganget vid klippan. efter solnedgangen gick vi hem och sedan at pa ocksa en "hans-tipsad"restaurang.

efterdet drack vi lite ol i Hostalets matsal och sedan gick till en SKA-REGGEA klubb som lag nara. det var ocksa trevligt. jag och mina t2 rumskamrater Karin och charlotte stannde kvar sist och gick hem vid 1. upprymda av atmosfaren, varmen och det harliga sallskapet, lag vi och och skrattade en timme innan vi somnade. skojade om Arranja de rincon (en tydligen dodligt giftig spindel) och vara magar. Magens tillstand har blivit det dagliga samtalsamnet, idag ar min mage inte i form dock... har tagit en immodium och hoppas pa battre tider! sa idag kanske jag inte ska vara sa langt fran Hostalet om en olycka ar nara:)
nu orkar jag inte skirva mer. kolla resdagboken pa "peruemma", emma har dar ocksa skrivit och lagt upp bilder!
alskar er alla, men har det ocksa valdigt bra har!
ska snart kopa mobiler, nagra har gjort det sa ska gora det nar vi kommer till Arequipa.
pusss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar